בהר | תשס''א
<p>א. אור החיים.</p>
<p>פרק כה' פסוק ב':</p>
<p> </p>
<p>שאלות</p>
<p> </p>
<p>1. מהי שאלתו ואיזו מין שאלה זו?</p>
<p>2. מהי תשובתו הוא לכך?</p>
<p>3. בהמשך מעלה פרשננו רעיון עקרוני על היחסים הקב"ה לישראל, התוכל להסביר?</p>
<p>4. למה מצב זה יותר טוב לנו?</p>
<p>5. בקטע האחרון יש נימוק נוסף הבנוי על התחייבות שבשבועה, מהי מעלתו של נימוק זה.</p>
<p>6. מה ההבדל אם מדובר במחנה או בצדקה?</p>
<p> </p>
<p>ב. צרור המור.</p>
<p>פרק כה' פסוקים כ'-כא':</p>
<p> </p>
<p>שאלות</p>
<p> </p>
<p>1. פרשננו קובע שמצוות שמיטה ויובל הם "סודות עמוקים ודברים שהם כבשונו של עולם" ולאחר מכן הוא בכל זאת מחפש נימוקים - איך זה מסתדר?</p>
<p>2. למה זה "שורש כל התורה ויסוד העולם כולו" ואיך זה יתכן?</p>
<p>3. פרשננו אינו עומד על הצד המעשי דוקא של יישור הקן בין עשיר לעני כי אם דוקא על הצד הפסיכולוגי-רעיוני של הרגשות העשיר לאור הנסיון, למה, ומה המטרה?</p>
<p>4. במה זה מועיל?</p>
<p>5. "בענין שבזה יזכור העני וירחם עליו", איך זה פועל?</p>
<p>6. התוכל להסביר את השקפתו של פרשננו בקבעו כי "זהו יסוד התורה והעולם"?</p>
<p> </p>
<p>ג. מדרש אריאל.</p>
<p>פרק כה' פסוקים כא'-כב':</p>
<p> </p>
<p>שאלות</p>
<p> </p>
<p>1. מהו הקושי האפשרי שפרשננו מוצא בפסוק יט'?</p>
<p>2. בעצם מהי תשובתו לקושי זה?</p>
<p>3. התוכל להביא דוגמאות למלחמות מתוך עוני ומלחמות מתוך עושר וקנאה?</p>
<p>4. מהו הקושי שפרשננו מעורר בקטע השני?</p>
<p>5. מה אם כן העצה היעוצה למנוע זאת?</p>
<p> </p>
<p>ד. הגיונות המקרא: ד"ר ישראל אלדד.</p>
<p>פרק כה' פסוק כג':</p>
<p> </p>
<p>שאלות</p>
<p> </p>
<p>1. פרשננו - כדרכו - מנסה לרתום את דיני התורה השונים להשקפת עולמו על עם ישראל וארצו, מה מאפשר לו כאן לעשות זאת?</p>
<p>2. דם, אדם, אדמה - מעבר לשעשוע הלשון, מה הרעיון בכך?</p>
<p>3. התורה - לדעת פרשננו - באה לעדן את האדם ולהובילו בדרך הצדק, איך דין היובל מצטרף לכך?</p>
<p>4. "מוליכם לפי טבעם כשהוא מגביל את תוקף טבעם: התוכל להסביר איך זה פועל לדעתו?</p>
<p>5. פרשננו רואה קו הגיוני עולה מ"בראשית" ועד היובל, התוכל להסביר?</p>
<p>6. פרשננו קובע כי היובל טרם הוגשם איך ולמה?</p>
<p>7. לסיכום מה הן מטרות כל המצוות לדעתו?</p>
<p> </p>
<p>ה. רמב"ן.</p>
<p>פרק כה' פסוק כד':</p>
<p> </p>
<p>שאלות</p>
<p> </p>
<p>1. מה בדיון פירוש הפסוק לפי רש"י?</p>
<p>2. מה ולמה פרשננו אינו מקבל זאת?</p>
<p>3. מהי בדיוק דעת פרשננו?</p>
<p>4. למה לדעתו משתמש הפסוק בלשון "גאולה" דוקא ומה המשמעות לכך?</p>
<p>5. מה הן הגדרותיו ל: כל הארץ, ארץ אחוזה?</p>
<p>6. מה המצב ביחס לעבר הירדן ולמה?</p>
<p> </p>
תא שמע – נודה לכם אם תשלחו משוב על שיעור זה (המלצות, הערות ושאלות)